الاثنين، مارس 17

وسأظل أُحسن الظن .... مهما حدث



ترجع احداث الجزء الاول من هذا الموقف الذي ساحكيه الآن إلي سبعة عشر يوماً وبالتحديد أخر أيام شهر فبراير .. وبعد أن مر يوم طويل من العمل تأكدت من إحكام جيبي علي مرتب الشهر (: وسلكت الطريق المعتاد قاصداً بيتي لعلي ألحق الغذاء قبل أذان المغرب

وبينما أنا أمشي إذ حدث الآتي :

هي : لو سمحت

أنا : نعم ؟

هي : ممكن تدلني علي موقف السوبر جيت ؟

أنا : هو بعيد .. ممكن تركبي تاكسي

هي : لا .. لو سمحت أوصفهولي وأنا اروحله مشي

أنا : لكن الموقف بعيد عن هنا بمسافة كبيرة

هي : معلش ... دلني عليه بس

أنا : ......

هي : أصل المشكلة إني كنت مع أصحابي في رحلة مع بعض وبعدين هما سافروا وسابوني وانا كلمتهم قالولي إحنا في الطريق مينفعش نرجع .. وانا الفلوس اللي معايا مش هتكفي ومعرفش حد هنا في بورسعيد ...

أنا : (رفعت وجهي لأنظر إليها للمرة الاولي ) كانت فتاة في حوالي العشرون من العمر لا يدل مظهرها علي شيء معين ... قلت لها : إنت عايزة تركبي لفين ؟

هي : للشرقية

أنا : وهي الشرقية فيها سوبر جيت ؟

هي : آآآ هركب يعني من هناك بيجو

إن أهم ركنين في شخصيتي هما حسن الظن بالآخرين وإلتماس الأعذار لهم . ورغم ذلك فقد حباني الله بمؤشر أستطيع من خلاله قياس مدي صدق محدثي ، ورغم أن المؤشر قد إرتفع بعض الشيء أثناء هذا الحوار إلا أني إلتفت حولي فوجدتها لم تختار من تسأله في الشارع إلا أنا فقط . قد تكون احسنت الظن في بسبب لحيتي وخشيت ان تكون صادقة في حكايتها فأخذلها في حسن ظنها بي .. كما خشيت أن أجعلها فريسة لغيري ممن قد يستغلون تلك المواقف وما اكثرهم

المهم أني مددت يدي في جيبي فلم أجد إلا مبلغ عشر جنيهات فقط (فكة) ولم اجد فكة غيرها .. لسه قابض بقي (: ثم ناولتها إياها وقلت لها معذرة فليس معي فكة غيرها فنظرت لي وقالت : والباقي ؟! قلت لها معلش أعذريني .. ثم تركتها وقلت لنفسي إن كانت صادقة فأرجو أن يثيبني الله علي إعانتي لها وإن كانت كاذبة فأرجو أن يثيبني علي حسن ظني بها

اليوم ومنذ دقائق وبينما أقطع الطريق ما بين الشركة التي أعمل بها والمسجد لأذهب لصلاة العصر و فجأة وجدت فتاة أمامي وسمعت صوت يسأل سؤالاً مألوفاً

لو سمحت ممكن تدلني علي السوبر جيت ؟

وكانها نسيت شكلي (بالطبع) المهم أنها وجدت لحية إخري !!! فنظرت إليها نظرة خاوية وقلت لها : معلش عايز ألحق الصلاة .. ثم ابتسمت مع نفسي وقلت إذن فهو الرجاء الثاني الذي رجوته من الله !!

ثم وجدتها تسرع خلفي !!! (مصممة) وتقول لي : أصل المشكلة ان اصحابي سابوني وسافروا وانا كلم/ .... قاطعتها بهدوء : المفترض أن ذاكرتك تكون أقوي من كده شوية .. من أسبوعين قلتي لي نفس القصة وأنا لما شفتك دلوقتي مرديتش أحرجك .. ومش هقولك هاتي العشرة جنيه .. لكن ممكن تتوكلي علي الله دلوقتي .. وأعطيت لها ظهري ودخلت المسجد

ثم خرجت منه لأكتب هذا الموقف .. لا لشي إلا لأمر واحد فقط أحببت ان أؤكده لنفسي

سأظل احسن الظن .. مهما حدث

هناك 55 تعليقًا:

عصفور المدينة يقول...

وأخوك تاعب نفسه وعمال يقول الظن يا اخوانا يستعمل مع من عهد منه حسن العمل

ربنا يرضيك يا أحمد

ka2en Makboot يقول...

السلام عليكم
تقبل مرورى الاول وتطفلى على مدونتك
قؤيت الموقف .. ماشاء الله ربنا يثبتك
موضوع الصدقة ده عندي صراع فيه
المدرسة بتاعتبى زمان ومثلى الاعلى
كانت بتقولى ان اللي يساعد المتسولين يبقى بيشجعهم علي التسول وبكدا بيرتكب ذنب اكبر
ومن يومها الصراحة كلامها ماثر فيه و الصدقات الدورية بديها لدور ايتام او جمعية خيرية بتعول ايتام وارامل كدا

لكن لما بقابل الحالات اللي انت حكيتها ديه بفتكر موقف سيدنا ابو بكر الصديق لما الصحابة قالوله ان العبيد بيدعوا الاسلام علشان يعتقهم فقالهم انه يسره ان يخدع في الله
وفي كل الحالات ربنا هيحاسبك علي النية بغض النظر وصلت لمستحقيها ولا لا .. نمييز الصادق من الكذاب في الزمن ده بامر عسير

تحيـــــاتى

مشتاق لله يقول...

السلام عليكم ورحمة الله ياصديقي المحترم احمد ارجو ان تحسن الظن بي ايظا لكني لن اسئلك عن مكان السوبر جيت سوف اسئل شئا اخر فاحسن الظن بي- اسئلك ان تدعوي لي باسمي الذي تعرفه في صلاة الفجر وتخصني بسجدة تذكرني فيهاعند ربك باسمي وادعوا لي ماتشتهي لنفسك من الله ولك مني الود يااخي

بطوط حبوب يقول...

اذا كنت تمر بمحطه مصر بهذه اللحيه فسوف يحدث لك هذا الامر كل يوم
حتى هممت ان اصبغها بلون الجلد او اكتب عليها انا مش ملتحى
اكثر موقف اضحكنى ان وقف واحد وقال لى انا جاى من المعتقل واحنا كلنا معرضين لده وعايز اروح

بنت الصالحين يقول...

لاحول ولاقوة الا بالله

كتير اوي بيحصل الحكايه دي


جزاك الله خيرا ورزقك الله وزادك خلقا وثبتنا الله واياك علي الحق

فرنسا هانم يقول...

اجرك عند الله باقى
لا يهم ان كانت نصابه او غيره
انت اديتها وانت لاتعرف عنها شىء
فاجرك ثابت ان شاء الله
هذه ليست فتوى

DayDreaming يقول...

الموضوع ده فعلا منتشر جدا

جزاك الله خيرا وثبتك على طاعته

منوفيـــايــة يقول...

بارك الله فيك وأثابك على ’حسن نواياك
لكن ف الحقيقة " انا اللى عندى مشكله فى موضوع ’حسن الظن ده"
مش عارفه ليه وبحاول كتير اقوم نفسى ف النقطة دى لكن للأسف برجع تانى
والمشكلة الأكبر من ’حسن الظن بالآخرين.... مسألة ’حسن الظن بالله
بالذات من الناحية المتعلقة بتوقعات المستقبل سواء ف الدنيا أو ف الآخرة
........... الموضوع كبير اوى بس دايما" مضايقنى من نفسى
انا آسفه للإطالة بس لقيت نفسى كتبت كده لما لقيت الموضوع عن ’حسن الظن
بارك الله فيك ولو حضرتك هتقولى نصيحة او كلمه فيما يخص الموضوع ده أكون شاكرة
سلاااامى

محمد عبد الرحمن يقول...

أخى الحبيب أعجبنى منك تصرفك فى الموقف الثانى و أنا لا أستغرب منك الموقف الأول أيضا
صراحة الموفق الثانى لمست فيه روح الداعية

حفظ الله عليك إيمانك وثبتك

محمد يقول...

اصنع الخير في أهله وفي غير أهله فإن كان في أهله فهو أهله , وإلم يكن في أهله فأنت أهل له

جزاك الله خيرا

روينا يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اعزك الله
الموقف ده حصل كتير معايا وانا الصراحه كان نفسى انصح البنت دى لانها بقالها ثنتين مغيرتش الشارع وكل مره تقول نفس الكلام

Hossam Nasr يقول...

السيد الكريم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كم يسعدني أن الله قد وفقني وتعرفت عليك من خلال مدونتك الكريمة. مدونة عطرها ذكر الله ومزاجها الصلاة والسلام على ابي القاسم رسول الله. وأسال الله لنا ولكم أن يكون تاجها الإخلاص. أسال الله ان يعلمنا الإخلاص ويعيننا عليه ويثبتنا عليه.

وعن ما يحدث في بورسعيد فحدث ولا حرج...

يمزق كبدي أن يحدث ما يحدث في هذه الأيام ما بين جنباتها. لقد خبى نورها وأختفى بريقها بعدما كانت زهرة وسط جيرانها.
اقابلك أحمد سمعان بطرس؟ ذاك الفتى الذي يحمل بطاقة شخصية ويدعي أنه نصراني وأسلم ويدخل المساجد يريد المأوى وياخذ الأموال ويختفي؟!
إذا لم تقابله فأكيد قد قابلت تلك المرأة التي تأتيك بعبوتين من أغلى عبوات دواء الضغط وتطلب منك شراؤه. وبعد أن تأتي لها بما تستطيع أن تشتريه تنتظر أن تغيب عن ناظريها وتدخل للصيدلية لتسترد قيمته.

وخذ عندك من هذا الكثير
إلا أنه لازال هناك بذرة حسن الظن التي تجعلك تظن الصدق فيهم وسيماهم الكذب.

لكن...

لناالله
ولنا الظاهر
والله اعلم بالسرائر

وأعدك إن شاء الرحمن أنها لن تكون ىخر زيارة

إحترامي وتقديري

الطائر الحزين يقول...

من كثرة ما نتعرض له لمثل هذه المواقف

اصبحت اقول اذا ادعى مرض اقول ه تعالى اروح معاك لدكتور

وان ارد ان يذهب لبلدة اقول تعال نروح الموقف


والى الآن لم يذهب احد معى

دعواتك أخى

تحياتى

الفقيرة إلى الله أم البنات يقول...

ان كنت كذوب كن ذكور
كانت أمى رحمها الله تقول لى الكاذب دائم النسيان
اللهم ابعد عنا شار البشر
تصور كنت خايفه انها تسرقك
تنصب عليك مش مشكله

هتاخد اللى انت عاوز تديه لها بس تسرق المرتب كله هو اللى صعب

مجداوية يقول...

زيارة أولى لمدونتك أخى الكريم بعد زيارة مدونة زوجتك الكريمة ,,جزاك الله خير على حسن ظنك بالناس ولكن ما أتعجب منه هو خجل الواقع عليه الأذى ممن سبب له الأذى ,,اعتقد اننا بخجلنا هذا نجعله يكرر أذاه للناس دون رادع واعلم أنك لم تكلمها لأنها فتاة ولكن أنا أتكلم عموما فهذه ظاهرة أنا أيضا وغيرى كثيرون نفعلها وقد حدث لى أيضا واقعة نصب ولكن من شباب كان يمر على المنازل ويدعون أنهم من شركة نظافة لتطهير البلاعات وأظهر الكارنيه ووضع سائل أزرق بكمية لا تتعدى كوب صغير وأخذ أربعين جنيه لاشتراك ستة أشهر وأنا أعطى له النفود قولت له أنا عندى احساس انك تنصب على ولكن سأحسن الظن واذا ثبت العكس فأنا لا اسامحك فى نصبك على واذا صدقت فسأعتذر لك المرة القادمة على شكى فيك وبعها بأسبوع بلغنى الآتى القبض على عصابة من الشباب من القاهرة نقلت نشاطها الى الأسكندرية ويدعى أفرادها انهم شركة نظافة ويقومون بتفقد الشقق ثم سرقتها وتم القبض عليهم متلبسين بسرقة سرقة ظابط ,,عندما وصلنى هذا الخبر حمدت الله على انى خسرت فقط اربعين جنيه ومن يومها لا أفتح الباب أبدا لأى بائع أو أى شخص لا أعرفه وقمنا أيضا بتغيير حارس العقار لتهاونه فى هذا الأمر ,,بس أنا حسيت انى بعد الواقعة دى انى مش ذكية كما كنت أظن وبقيت أنفخ فى الزبادى ,,حرص ولا تخونش أخى الكريم وقانا واياكم شر الناس اللهم آمين

paranoia,magnetic & dramatic girl يقول...

السلام عليكم
..
مش من عادتي القاء السلام بس حضرتك بتلقي السلام فأنا بتعود عليه حبة بحبة
جزاك الله خيرا
...
عارف نادر لما نلاقي حد حسن الظن
الموقف ده حصل معايا حاجة شبهه بس انا كان رد فعلي مضحك
وانا مسافرة في المحطة بنت وولد اتلصقوا فيا وعاوزين حسنة انا اتخضيت وخفت جدا رحت صرخت
هههههههه
كل المحطة طبعا اتخضت معايا
انا لا يمكن حد يقدر يستوقفني في الشارع لاي طلب لاني خوافة او تقدر تقول جبانة
بخاف من اي حد يلتصق فيا بنت او ولد
...
انا بطبعي شكاكة جداااا
ومديش امان بسرعة.
..
حضرتك حسن ظنك بالناس خير طبعا
احييك عليه
عارف ايه احلي حاجة في حسن ظنك
انه من الاسلام ومن خلق الرسول
رغم ان الزمن ده مينفعش معاه غير الشك..
حضرتك لسه في مدونتي وفي تعليقك عليا كنت حسن الظن بكلامي رغم ان كلامي كان ممكن يتفهم علي انه الحاد
بس والله اجابتك كانت نعم الاجابة
لان حسن ظنك لمس الحقيقة جوايا

...
بشكرك جدا
وسلامي لأمة الله

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

السلام عليكم ااخي المهاجر
الموضوعدة حصل معايا كتييير جدا
بس بنات واخرها قلتلها تعالي انا رايحة مطرح ما انتي هتروحي تعالي نركب سوا طبعا ما رضيتش واستبرات منها لاني خفت زي حضرتك انها تستنجد بي وااخذلها واتحمل ذنبها والمرة اللي قبلها كانت وانا راجعة من الجامعة بس واحدة لابسة محل ذهب وربنا يرحمنا برحمته
وحسن الظن من شيمنا ووصانا بيه الرسول ومش معقول تصرفات فردية زيي دي تخلينا نتخلى عنه لكن برضه مش يخلينا حاجة تانية وربنا يؤجرك خير ويبارك فيك وفي زوجتك اللهم امين

دكتور بيطرى يقول...

فكرتنى يا أخى بحكايات كثيرة من هذا النوع وغيرها من قصص النصارى اللى أسلموا وأحدهم أخذ الميكرفون وبطلاقة غريبة يحسد عليها أخذ يحدث الناس واستلهب مشاعر الناس وبعدها تدفقت عليه التبرعات من كل صوب وفى هذا اليوم جاء لوالدى مديره زائرا وكان شيخا فاضلا رحمه الله وعاتب والدى على ماحدث لأن والدى كان يعمل إمام وخطيب بأحد المساجد بالقرب من موقف البيجو ومحطة القطار وسأل الشيخ والدى وقال له ياشيخنا المسلمين كثير ومش محتاجين المسلمين المفعصين دول !!!! ولكنى أغبطك على حلمك وحسن ظنك وجزاك الله خيرا وعلى فكرة إحتمال أجىء إليك فى أخر الشهر وأسألك عن موقف البتروجيت وزى ما انت عارف الأسعار غليت فالمفروض يبقى عندك بعد نظر وتعطينى عشرين جنيه !!

نوري يقول...

انا احب اقول حاجه
ان احسان الظن مش في كل الاحوال كويس
يعني متتساهلش فيه قوي
وان كان الموقف ده بسيك مقابل مواقف اخري اكبر لازم يطبق فيها راي ده
انا بحس اني لو احسنت الظن في الي اعرفهم كسبت راحه البال وحتي لوكانوا كادبين ولكن احسان الظن مع ناس مش عارفهم مبيبقاش في كل الاحوال
واعتقد لو الرسول كان في زماننا ده وامر باحسان الظن
فسوف يأمر ايضا بتوخي الحزر
اشكرك

مسلم يقول...

و ما أكثرهم؛ هؤلاء؛ لكن نعمل إيه الناس برده ظروفها صعبه؛ و مفيش شغل

و لو في شغل يبقي مفيش فلوس

أنا مش قصدي أبرر لها فعلها

بس قصدي

إن إحسان ظنك كان في محله

مش عارف ليه؛ جوايه كلمه عايز أقولهالك قوي

بجد؛ الكلمه تتحرك في قلبي؛ بل و حركت قطرة في عيني و الله

إني أحبك في الله

غير معرف يقول...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Notebook, I hope you enjoy. The address is http://notebooks-brasil.blogspot.com. A hug.

Abd El-fatta7 يقول...

السلام عليكم

عذرا علي التاخير عن التعليق لفترة

بس ايه ده هو لسه الحكاية دي واصلة بورسعيد اليومين دول ..

دي وصلت عندنا لمرحلة فجة جدا و خلاص قربت تخلص تقريبا لما كلهم اتحفظوا ..ههههه

جزاك الله خيرا علي حسن نيتك

فكرتني بقصة الرجل الذي تصدق علي غني وزانية وسارق

فقال اللهم لك الحمد علي غني وزانية وسارق

ربنا يبارك فيك

مصطفى فتحي يقول...

كل عام وانت بخير بمناسبة المولد النبي الشريف

المهـ إلي الله ـاجر يقول...

السلام عليكم

الحبيب عصفور المدينة

أعتقد أني لم أفهم مقصدك (: استئذنك في توضيحه

الأخت الفاضلة كائن مائي

أنت أصبت المقصد من كلامي ... واعتقد حسبما اعرف أن الصحابي كان عبد الله بن عمر رضي الله عنه (: والذي كان يقول لمن يخبره ان العبيد كانوا يصتنعوا التدين حتي يعتقهم قولته الرائعة : نحن قوم نخدع بإسلامنا . فمن جائنا مسلم صدقناه

أتمني أن تكوني ضيفة دائمة لمدونتي

الحبيب مشتاق لله

اسألك انا الدعاء يا اخي بالهدائة وبالإخلاص وبالتوبة من المعاصي . ولك بمثله أنت ايضا إن شاء الله (:

الأخ الفاضل بطوط الحبوب

اسمك حلو (: . لا يا اخي الحبيب . اللحية مصدر عزة وفخر لنا . ولا يضيرنا ان يحسن الناس الظن بنا من أجلها .. وبين كك محتال قد تجد من هو صادق في دعواه فلا نظلمه بذنب غيره

جزاك الله خيرا

الاخ الفاضلة عاشقة الفردوس

جزانا واياك . واسال الله ان يتقبل دعائك ويعطيك افضل منه ان شاء الله

الاخت الفاضلة فرنسا هانم

كلامك مظبوط جداً .. وأنا كانت عيني علي الثواب لأني أعرف أن فضل الله أكبر من كل تصوراتي (:

الأخ الفاضل DayDreaming

جزانا واياك وثبتنا الله جميعا ان شاء الله

المهـ إلي الله ـاجر يقول...

الأخ الفاضلة مستــ ج ــــدة

إن من أصول ديننا هو حسن الظن بالمسلمين وتوقع الخير منهم دائماً .. قد يعرض للبعض منا عكس ذلك لتعرضه لبعض المواقف التي خالفت هذا الاصل سواء من ناحيته او من ناحيه غيره . ولكن المتغيرات لا تلغي الأصل .. وتختلف المواقف ويظل الأصل باقي هو حسن الظن بالغير

ولو نظرتي إلي جل احاديث الحبيب ومواقفه ستجدي حسن الظن عامل اساسي فيها وسأعطيك مثال :

الشاب الذي جاء للنبي وقال له يارسول الله إذن لي بالزنا .. لو قيلت تلك الكلمة لأي شخص ماذا تتوقعين رد فعله ؟ سيتهم بأبشع الإتهامات وقد يظن انه فاسق عابث يستهزأ به ويسخر منه وهو من هو .. لكن الحبيب لم يكن رده فعله كل هذا بل أحسن الظن به أنه ما قال تلك المقالة إلا بعد ان ضاقت به السبل فلا يستطيع الزواج واعفاف نفسه فكان إجابة النبي صلي الله عليه وسلم معلم البشرية جميعا أن استمال قلبه وقال له بحنان وعطف وإشفاق : أترضاه لأمك أترضاه لأختك هل ترضاه لكذا وكذا . وفي كل مرة الشاب ير بلا يا رسول الله فيكون رد الحبيب عليه : وكذلك الناس لا يرضونه ثم وضع يده عليه وقال اللهم أغفر ذنبه وطهر قلبه وأحصن فرجه

لذا فإن عدم إحسان الظن مع الناس في الغالب يسبب تعنت كبير مع الطرف الآخر . وكم من اناس زادوا في عصيانهم وفسقهم وطغيانهم لأنهم وجدوا الجميع يسيء الظن فيهم ولم يراعي انهم قد يكونوا في مقالتهم جاهلون او لا يعرفون بالضبط ما يتحدثوه فيه فياتي فلان فيشتمه ويزجره ويسيء الظن به فتأخذه العزة بالإثم ويزيد في طغيانه

اما مسألة حسن الظن بالله فهو اساس من أساسيات المعاملة مع الله . فكما قال الحبيب : لا يموتن أحد منكم إلا و هو يحسن الظن بالله تعالى

أي انه لا بد علينا اننا منذ أن نحيا وحتي نموت نحسن الظن بأن الله سبحانه وتعالي سيعفو عنا ويغفر لنا ذنوبنا و سيدخلنا الجنة برحمته وعظيم فضله

وكما قال رب العزة في الحديث القدسي : انا عند ظن عبدي بي .. فالحديث هذا يبين ان الله تعالي مع عبده طالما يحسن الظن به وبتقديراته وبأحكامه وبقضائه

وأنت تعرفين الحديث الذي فيه : أمر الله عز و جل بعبد إلى النار فلما وقف على شفتها التفت فقال : أما و الله يا رب إن كان ظني بك لحسن فقال الله : ردوه فأنا عند ظن عبدي بي فغفر له

وإن كان في الحديث ضعف إلا ان معناه صحيح .. والله تعالي يعطي علي حسن الظن به ما لا يعلمه إلا هو

اعتذر عن الإطالة واسأل الله ان يكون في مقالتي هذه إجابة عن تساؤلك

المهـ إلي الله ـاجر يقول...

الحبيب طال الليل

لطالما تبهرني وتأسر قلبي بأدبك وكلاماتك العطرة الجميلة . واسال الله ان اكون مثلما وصفتني اخي الحبيب محمد


الحبيب وضاح

صدقت يا محمد . جزانا الله واياك

الاخت الفاضلة روينا

بقالها سنتين (: إذن انا اللي جديد بقي (:

جزاك الله خيرا علي تعليقك ومرورك الطيب

الاخ الحبيب Whispers just for a Night

سعيد جدا جدا كونك من بورسعيد مثلي (: واتمني منك تكرار الزيارة

الأخ الحبيب الطائر الحزين

لعل ما تقوله ناتج من كثرة المحتالين . ولكن صدقني رغم ان الغالبية من هؤلاء إلا انك قد تصدف صادقاً فيهم فتحرجه دون قصد منك بذلك .. مهمتنا ان نحسن الظن والتحري قدر استطاعتنا مع مراعة عدم حرج الآخرين

جزاك الله خيراونفع بك

الاخت الفاضلة ام البنات

الحمد لله انها لم تصل إلي ذلك (: وإلا لوجدتي كل هذا الكم من حسن الظن اتقلب إلي تعطش للدماء (: (:

جزاك الله خيرا

الأخت الفاضلة مجداوية

اشكرك مرورك الطيب عندي .. المسالة ليست مسالة إحراج يا أختي .. كل ما في الأمر أن الذي يسبق هو حسن الظن وليس العكس . لكن العملية ليست إحراج بقدر ما هي إحسان . ونسال الله ان يخلص نوايانا

المهـ إلي الله ـاجر يقول...

الأخت الفاضلة paranoia,magnetic & dramatic girl

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته (:

عادة جميلة اليس كذلك ؟ (:

أنا ظننت بك خيرا لأني فهمت أنك لم تقصدي شيء آخر . وهذه هي ميزة حسن الظن والإنصاف بالأخرين . ان تبحثي عن الجانب الخيري في الحوار وتظهريه لأن المفترض أنه الأصل .. وسلامك وصل لأمة الله (:

الأخت الفاضلة عاشقة النقاب

جزانا واياك . ونسأل الله ان يبارك فيك وفي زوجك وابنائك ان شاء الله

الاخ الفاضلة دتكور بيطري

تعال انت بس وانا تحت امرك (: . جزاك الله خيرا علي كلماتك الطيبة

الأخت الفاضلة نوري

كلامك مظبوط . واقرئي ردودي علي الإخوة بأعلي وستفهمين مقصدي

الأخ الحبيب مسلم


احبك الذي احببتني من اجله (: وانا احبك في الله يا اخي الحبيب واتمني أن لا تغيب عني كثيراً

الأخ الفاضلة Notebooks

اشكرك علي مرورك الطيب . جزاك الله خيرا

الأخ الفاضل عبد الفتاح

عودا حميدا ان شاء الله . جزاك الله يرا علي كلامتك الطيبة

الأخ الفاضل مصطفي فتحي

كل عام وانت بخير وايمان

la3lahakhier يقول...

السلام عليكم
الصدقة بنية صاحبها اخى الكريم ولو فتحنا باب سوء الظن فلن يتظر احد للاخر ...
ربنا يعوض عليك العشرة جنيه ))..
تحياتى وتقبل مرورى

منوفيـــايــة يقول...

ربنا يباركلك ويرضى عنك
أسعدتنى اجابتك ودفعتنى لأن احاول جاهدة تغيير نفسى من هذه الزاوية
لاتنسانا من صالح دعائك...جزاك الله خيرا"

موناليزا يقول...

عذرا ولكنى معترضة على موقفك الاخير لماذا لم تواجهها؟ ولماذا لم تشرح لها خطورة ماتفعلة فى الدنيا والاخرة ومادخل حسن الظن فى تركك لها هكذا دون نصيحة

أحمد بلال يقول...

مع تحياتي

khawater-mawakef.blogspot.com

خايف من الحقيقة يقول...

السلام عليكم
اخي المهاجر ......البورسعيدي حسب اعتقادي
مدونه صادقه هادفه مسلمه
شكرا اخي
ولا تنسانا من صالح الدعاء

Dr.khaled يقول...

حسن ظن؟؟؟
أما الملتحين دول فيهم ناس....طيبين أوي...

قوللي يا عم انت بتمش من شارع ايه...

Unknown يقول...

وانا عمال اقرأ
عمال اقول لنفسي
ها يشتم في الشحاتين
ها يشتم في الوضع
هايشتم في الناس
الا انني
صدمت بهذه النهايه

سأظل احسن الظن .. مهما حدث

رائعه
جزاك الله خيرا
بجد
هوه ده المسلم فعلا
لا يثنيه شئ عن الخير
ولا يثنيه شئ عن الاستمرار به
رائع فعلا
جزاك الله خيرا
دعوه من كل قلبي

Unknown يقول...

:)

هو الاصل في كل الامور حسن الظن وافتراض حسن النيه

بس اللى لفت نظرى في الموضوع هى ان البنت دى بتتعمد قصد اصحاب اللحى ولا هى بتكلم اى حد ييجى في سكتها؟؟؟

ولو هى بتتعمد التعرض لاصحاب اللحى هل ليها حكمه معينه في كده ولا ايه؟؟؟؟

ع العموم هنحسن الظن بيها
:)

جزاكم الله خيرا وثبتكم على حسن اخلاقكم

تحياتى ،،،

محب الدين يقول...

كتير سمعت عنك وكان نفسي اتعرف عليك من زمان والله مما سمعته عنك

جزاكم الله خيرا

إني أحبك في الله

المهـ إلي الله ـاجر يقول...

السلام عليكم

الأخت الفاضلة la3lahakhier

جزاك الله خيرا للدعاء بالتعويض (: وأنا علي يقين تام بأن الله سيضاعفها إلي ما شاء (:

الأخت الفاضلة مستجدة

جزانا واياك وانا تحت الأمر في كل ما تودين الإستفسار بشإنه إن كان لي علم به (:


الأخت الفاضلة monaliza

من حقك إبداء وجهة نظرك اختي الفاضلة . لكن أنا أتبني فكرة ما وهي الدعوة الغير مباشرة او النصيحة الغير مباشرة . فكما يقال بالإشارة تتضح المقالة . لأو كنتي رايتي وجهها وموقفها عندما قلت لها ما قلت وبمنتهي الهدوء لعرفتي أن في الموقف نفسه ما يغني عن عشرات الكلمات المرتبة (:

ونسأل الله ان يعفو عنها وأن يبصرها


الأخ الفاضل masry


جزاك الله خيرا علي مرورك الطيب وفي إنتظار تكراره إن شاء الله


الأخ الفاضل خايف من الحقيقة

والله انا سعدت جداً بتشريفك للمدونة وخصوصا أننا بلديات(:
جزاك الله خيرا علي إطرائك الطيب للمددونة . وأنا في إنتظار تشريفك لي دائما

الأخ الحبيب ض/خالد

مش كده برضه (: (:

الناس دي يا أخي طيبين أوي ..

متعرفش تدلني علي السوبر جيت ؟ (: (:


الأخ الفاضل أنا إنسان

جزاك الله خيرا علي دعوتك الحارة والتي شعرت بها بين كلماتك الجميل والتي اسعدتني . ونسأل الله ان يهذب أخلاقنا جميعاً إن شاء الله

الاخت الفاضلة حطم القيود

فعلاً . هي من الواضح أنها تختار اصحاب اللحي عن قصد (: عموما عفا الله عنها واغناها من فضله


الأخ الحبيب محب الدين

أحبك الذي احببتني من اجله أخي الكريم . اسمك طيب . وانا يشرفني معرفتك وتسعدني زيارتك في كل وقت . ولا تبخل علي بنصيحة أو بدعوة (:

غير معرف يقول...

كلنا بنتمنى ان نجازى على حسن ظننا بالناس فقد تعددت الروايات والطرق ويظل النصب واحدا سواء بادعاء الشحاته او بتلفيق القصص
فكرتنى بطرفة الاعرابى
ألحَّ سائلٌ على أعرابيّ أن يعطيه
حاجةً لوجه الله ، فقال الأعرابيّ : والله
ليس عندي ما أعطيه للغير ..
فالذي عندي أنا أولى الناس به وأحقّ !
فقال السائل : أين الذين كانوا يؤثرون الفقير
على أنفسهم ولو كان بهم
خصاصة ؟ فقال الأعرابيّ :
ذهبوا مع الذين لا يسألون الناس إلحاف

المستنصر بالله يقول...

الامور دى بتستفزنى جدا
لو كنت مكانك كنت اتصرفت معاها تصرف تانى
بجد حضرتك اثبت انك من اهل الفضل اثابك الله على روحك الطيبه

حزيــــــــــــــــــن يقول...

تقريبا حصل معايا نفس الموقف ولكن كان مع رجل
أسأل الله ان لا يحرمك من ثواب الهجره
المهاجر من هجر ما نهى الله عنه
انى احبك فى الله

غير معرف يقول...

أفعال من تلد الكرام كريمة*** يتوارثون الجود والاقدام

Maha يقول...

بارك الله فيك :)

هكذا يكون المسلم .. وطريقة تفكيرك هي الصحيحة إن شاء الله :)

واثقة بربها يقول...

جزاك الله و اثابك على حسن الظن بالناس

قطــــوفها دانيــــــة يقول...

جزاك الله خيرا
هى دى اخلاق المسلم اللى مفروض نكون عليها
اسال الله لنا ولكم الثبات واالاخلاص

سمية-بنت البنا- يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

المدون الفاضل ..المهاجر الي الله

بارك الله فيكم


وكم هو رائع ان نحسن الظن ..
فالتمس لاخيك سبعين عذرا..

ولكن يجب ان يكون الامر محكوما ..
فليس جميع الاشخاص ينفع معهم حسن الظن ..


سدد الله خطاكم
وجزاكم خيرا


والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

صيد الخاطر يقول...

أ أحمد ربنا يجعلها في موازين حسناتك
والله ياما هتشوف

ولكن انتظر العوض من الله تعالى

ا بـن عــمــر يقول...

ماأجمله حسن الظن
على فكرة قابلنى من هذا الموقف الكثير
ولن أترك حسن الظن

غير معرف يقول...

حصلت كتير
لكن الغالب على الأمر اننا لن نستطيع سوء الظن
أبدا
شاب يريد السفر
و شاب ببدلة والده فى المستشفى و الناس اللى معاه لسه مجوش
و ست غلبانة عايزه تلم تمن كيس الدم لابنها اللى فى المستشفى
و لما واحد يقولها أنا من نفس الفصيلة تعالى اروح اتبرعله بدمى
تصيح و تثور
لا
أنا عايزه و الفلوس

الأمثلة على هذا لا تنتهى

*,*AMY LEE*.* يقول...

الموقع
يهدف إلى تقديم خدمة للمجتمع من خلال تغطية المحاور التالية بالمعلومات
التوعوية الدقيقة والصحيحة و هي محور التوعية والتثقيف الصحي - يضبطها
الحس الإسلامي والوعي المتفهم لواقع المستجدات والمتغيرات الصحية التي يمر
بها العالم - كما أضفنا في الموقع محورا لا يقل أهمية عن محور التوعية
الصحية وهو محور الكرامة وحقوق الانسان انطلاقا من أن كرامة الإنسان
جزء من صحته إن لم تكن هي كل صحته فلا صحة بدون راحة للنفس واستقرار
للضمير ، كما يهديكم الموقع باقة من أجمل ما يمكن أن يهدى وهو محور واحة
الإسلاميات والأدعية نعدكم بأن نضيف فيه كل حين المزيد والمزيد


www.medislam.com

*,*AMY LEE*.* يقول...

الموقع
يهدف إلى تقديم خدمة للمجتمع من خلال تغطية المحاور التالية بالمعلومات
التوعوية الدقيقة والصحيحة و هي محور التوعية والتثقيف الصحي - يضبطها
الحس الإسلامي والوعي المتفهم لواقع المستجدات والمتغيرات الصحية التي يمر
بها العالم - كما أضفنا في الموقع محورا لا يقل أهمية عن محور التوعية
الصحية وهو محور الكرامة وحقوق الانسان انطلاقا من أن كرامة الإنسان
جزء من صحته إن لم تكن هي كل صحته فلا صحة بدون راحة للنفس واستقرار
للضمير ، كما يهديكم الموقع باقة من أجمل ما يمكن أن يهدى وهو محور واحة
الإسلاميات والأدعية نعدكم بأن نضيف فيه كل حين المزيد والمزيد


www.medislam.com

لحظة يقول...

جزاك الله خيرا
ده معنى الكلمة اللي بنقولها دايما
احنا بنعامل ربنا
وده مش معناه ان حد يضحك علينا
انت اديتها فرصة في الاول
ولما ثبت لك انها مش على حق
ما اديتهاش تاني ورديت عليها بكل ادب
ربنا يكرمك ويكث من امثالك

ويرضيك زي ما دعالك استاذنا عصفور

نوري يقول...

انا جيت اشوف اخر اخبارك
لقيتك مكتبتش من زمان
يريت تطمنا عليك
وشكرا
و(بست وشز فور يو)0

المستنصر بالله يقول...

اخونا الكريم لعل غيابك خيرا
نرجو الله ان تكون بخير

المهـ إلي الله ـاجر يقول...

جزاكم الله خيرا جميعا علي مداخلاتكم وسؤالكم عني ومغذرة لغيابي الطويل . منتظر دعواتكم جزاكم الله خيرا

غير معرف يقول...

تنسيق كليات و معاهد الهندسة الخاصة 2013
كليات الهندسة الخاصة فى مصر بالمصاريف 2013
اسعار كليات و معاهد الهندسة الخاصة 2013
مصروفات الدراسة بالكليات و المعاهد الخاصة 2013
صور بيجامات صيفي حريمي 2013
صور فساتين زفاف للمحجبات 2013
صور فساتين زفاف 2013
صور فساتين سواريه 2013 , صور فساتين سهرة 2013
فساتين سواريه للمحجبات 2013 , فساتين سهرة للمحجبات 2013
صور كلاب 2013 , صور كلاب مفترسة 2013 , كلاب بوليسي 2013
مصروفات المعهد العالي للهندسة و التكنولوجيا بالبحيرة 2013
مصروفات المعهد العالي للهندسة و التكنولوجيا بدمياط الجديدة 2013
مصروفات معهد الدلتا العالي للهندسة و التكنولوجيا بالمنصورة 2013
مصروفات المعهد العالي للهندسة و التكنولوجيا بطموه الجيزة 2013
مصروفات معهد الاهرام العالي للهندسة و التكنولوجيا 2013
وصفات طبيعية لتبييض البشرة

لويس الرابع عشر .. والسجين .. وأنت

يُروي أن احد السجناء في عهد لويس الرابع عشر كان محكوماً عليه بالإعدام ومسجون في جناح قلعه هذا السجين لم يبق على موعد إعدامه سوى ...